Prowadzenie własnej firmy wiąże się z dużą odpowiedzialnością — to od naszych decyzji i oceny sytuacji zależy to, czy odniesiemy sukces, czy też inwestycja w rozwój działalności okaże się nietrafiona. Zaczynając swoją przygodę w biznesie, warto więc przede wszystkim poznać dostępne możliwości, ale też obowiązki. Należy też pamiętać, że kwestie biznesowe, prawne i podatkowe w Wielkiej Brytanii wyglądają inaczej niż w Polsce, nawet jeżeli posiadamy więc wcześniejsze doświadczenie z kraju, nie zwalnia nas ono z obowiązku zapoznania się z lokalnymi zasadami i regulacjami. Tylko w ten sposób unikniemy podstawowych błędów jako początkujący przedsiębiorca na Wyspach.
Jedną z istotnych kwestii, którą warto zainteresować się już na starcie, jest polisa ubezpieczeniowa — odpowiednio dobrane ubezpieczenie komercyjne w przypadku ewentualnych komplikacji pomoże ograniczyć straty finansowe i utrzymać się na rynku. Jak jednak wybrać najlepszą polisę dla swojego biznesu? W jakich sytuacjach wykupienie ubezpieczenia staje się obowiązkiem?
Ubezpieczenie dla firmy – obowiązek czy dodatkowa ochrona?
Brytyjski rynek ubezpieczeń komercyjnych jest bardzo rozbudowany i oferuje różnorodne warianty, dzięki czemu przedsiębiorcy mogą znaleźć konkretne rozwiązania dopasowane do swojej działalności. Istotny jest jednak fakt, że dostępne polisy podzielić możemy na dwie podstawowe kategorie: ubezpieczenia dobrowolne oraz obowiązkowe.
Na samym początku warto omówić polisy, do których wykupienia przedsiębiorcę obligują przepisy prawa, a ich brak w przypadku wykrycia wiąże się z konsekwencjami finansowymi. Jednym z takich ubezpieczeń jest employer’s liability insurance — musi posiadać je każda firma, która zatrudnia pracowników. Jej zadaniem jest pokrycie roszczeń pracownika w przypadku choroby lub wypadku na skutek wykonywania obowiązków służbowych. Kolejnym przykładem polisy obowiązkowej jest ubezpieczenie auta do celów biznesowych — jeżeli posiadamy samochód firmowy lub wykorzystujemy swoje auto do celów służbowych, musi posiadać ono stosowne ubezpieczenie.
Zupełnie inaczej wygląda kwestia ubezpieczeń dodatkowych, o których wyborze możemy zdecydować dobrowolnie, a ich posiadanie nie wynika z żadnego formalnego obowiązku. W tej kategorii trafić można na bardzo różne warianty, takie jak: liability insurance, ubezpieczenie mienia firmowego czy ubezpieczenie siedziby firmy.
Na co należy zwrócić uwagę wybierając ubezpieczenie komercyjne?
W celu wybrania korzystnej polisy należy poznać swoje potrzeby i oczekiwania — jest to krok równie istotny w przypadku ubezpieczeń dla firmy, jak i indywidualnych. Nie każdy dostępny na rynku wariant będzie odpowiadał specyfice prowadzonej przez nas działalności, dlatego nie warto decyzji o ich wykupieniu podejmować pod wpływem chwili. Jednak samo określenie rodzaju ubezpieczenia, jakie jest dla nas najlepsze to nie wszystko — równie ważne jest sprawdzenie szczegółowych warunków danej polisy. Nawet pozornie podobne oferty mogą znacznie różnić się w detalach i zakresie ochrony, dlatego zawsze należy dokładnie zapoznać się z zapisami umowy przed jej zawarciem. W ten sposób będziemy w stanie zabezpieczyć swoją firmę przed najbardziej prawdopodobnymi zagrożeniami, dzięki czemu będziemy mogli skupić się na jej rozwijaniu zamiast na zamartwianiu się o możliwe problemy.