Osoby chcące rozpocząć swoją własną działalność gospodarczą często nie mają żadnego poważnego i perspektywicznego pomysłu na biznes. Co mogliby sprzedawać lub wytwarzać? Jak się okazuje, idealną propozycją dla takich osób jest franczyza. Czym ona jest, na czym konkretnie polega, a co najważniejsze, jakie są wady i zalety franczyzy?
Czym jest franczyza?
Co to jest franczyza? Jest to specjalny system sprzedaży towarów, który polega na ścisłej współpracy pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Kim są oba te podmioty?
Franczyzodawca to podmiot, który udostępnia prawa do posiadanej marki przedsiębiorcom zewnętrznym, czyli franczyzobiorcą. Zezwala on na prowadzenie określonego rodzaju działalności pod swoją nazwą, logo itd. Co jednak ważne, dana działalność prowadzona jest na zasadach z góry określonych przez franczyzodawcę. Oznacza to, że musi się charakteryzować określonego rodzaju standardami i sposobem funkcjonowania tak, aby każdy lokal franczyzobiorcy miał dokładnie tę samą jakość usług.
Kim zatem jest franczyzobiorca? Jest to przedsiębiorca, który podpisując umowę z franczyzodawcą, otrzymuje prawa do korzystania z danej marki, a także zobowiązuje się utrzymywać określone standardy sprzedaży. Oczywiście wszystko to związane jest z opłacaniem określonej w umowie stawki franczyzy.
Rodzaje franczyzy
Oczywiście franczyza występuje w różnych formach i rodzajach, więc pomiędzy stronami może zaistnieć naprawdę różna forma umowy. Jakie są zatem najpopularniejsze rodzaje franczyzy?
Przede wszystkim warto tu wymienić dwa różne profilie franczyzy, która może być usługowa, polegająca na prowadzeniu sprzedaży produktów danej marki, jak i usługowa, która polega na prowadzeniu punktu, w którym oferowane będą usługi danej marki.
Kolejnym podziałem jest ten na organizacyjne systemy franczyzy. Może ona być bezpośrednia, co oznacza pełnienie pełnego nadzoru nad danym punktem przez franczyzodawcę. Drugim sposobem jest franczyza wielokrotna, która pozwala na otworzenie kilku punktów.
Zalety i wady franczyzy
Jak więc widać, temat franczyzy jest naprawdę bardzo ciekawy i z pewnością zainteresuje wielu początkujących przedsiębiorców. Warto się jednak przed podjęciem ostatecznych decyzji zastanowić nad tym, jakie są zalety, ale też i wady franczyzy.
Najważniejszą zaletą jest możliwość skorzystania z gotowej, przetestowanej i sprawdzonej już marki, która ma ugruntowaną pozycje na rynku. Co więcej, możliwe jest uzyskanie bezpośredniego dostępu do know-how franczyzodawcy, jego łańcuchów dostaw, zasad logicznych itd. Pozwala to znacznie łatwiej rozpocząć działalność, ale też i skuteczniej ją prowadzić.
Jeśli chodzi o wady tego rozwiązania, to bez wątpienia najważniejszą z nich jest fakt, że franczyza nie jest bezpłatna i wymaga często comiesięcznego, dość sporego udziału w utargach np. sklepu. Co więcej, franczyzobiorca ma bardzo ograniczone pole działania, jeśli chodzi o swoje autorskie pomysły na działalność i ewentualne zmiany i usprawnienia funkcjonowania swojego biznesu.