Tutaj jesteś

Prawa konsumenta – to musisz o nich wiedzieć!

3 września 2022 Biznes prawa konsumenta


Prawa konsumenta to zespół praw, które określają obowiązki przedsiębiorców, z usług których korzystamy. Prawa te mają na celu ochronę konsumenta, jako strony słabszej w przypadku zaistnienia ewentualnych sporów.

Dlaczego warto znać prawa konsumenta?

W dzisiejszym świecie, realnym i wirtualnym, w każdym tygodniu podejmujemy się dziesiątek różnego rodzaju transakcji. A tyle razy, ile ich dokonujemy, tyle razy jesteśmy narażeni na naruszenie naszych praw przez przedsiębiorcę nieroztropnego lub takiego, który po prostu ma złe zamiary. O własne prawa i przywileje, ale też obowiązki trzeba dbać. Dlatego warto mieć choćby powierzchowną świadomość tego, jakie traktowanie przy zawieraniu transakcji nam się należy. Warto zacząć od ustalenia kim w ogóle według prawa jest konsument? To osoba fizyczna, która zawiera umowę z przedsiębiorcą. Umowa ta nie może być związana w żaden sposób z aktywnością zawodową konsumenta. Umowy zawierane pomiędzy jednym przedsiębiorcą i drugim są regulowane zupełnie innym zestawem przepisów. Spełniasz warunki bycia konsumentem? Ten artykuł jest dla ciebie.

Jakie są to prawa?

Często zapisy, które widzimy przy kupnie (przy okienku kasy czy w mailach, jeśli mówimy o transakcjach dokonywanych internetowo) są zwyczajnie niezgodne z prawem. Nie mogą więc de facto obowiązywać, nawet na terenie prywatnego punktu. Dlatego, jeśli przykładowo sprzedawca upiera się przy tym, że nie musi przyjmować towaru, który chcesz zareklamować – powołaj się na ustawę, która mówi dokładnie odwrotnie. Zgodnie z zapisami prawo do reklamacji przysługuje każdemu konsumentowi, który nabył wadliwy towar lub usługę. Nawet jeśli ten nie ma już w posiadaniu paragonu. W sytuacji wymienionej w ustawie – sprzedający ma obowiązek przyjąć taki towar. Oczywiście konsumenta też obowiązują pewne zapisy: towar musi nosić wadę fizyczną lub prawną. Ustawa zapewnia też na przykład bezpieczeństwo od klauzul abuzywnych – czyli stosowania niedozwolonych zapisów w umowach, które działają na niekorzyść konsumenta.
Inne prawa konsumenta to:
– prawo do informacji
– prawo do odstąpienia od umowy
– prawo do zwrotu towaru zakupionego przez Internet bez ponoszenia kosztów oraz podawania przyczyny w terminie 14 dni.
Każde z tych praw ma oczywiście szerokie rozwinięcie, zawierające dokładne zasady: warunki konieczne do spełnienia, aby w ogóle mogły przysługiwać czy definicje prawne.

Jak mogę egzekwować swoje prawa jako konsument?

Jeżeli chodzi o stanie na straży dobra konsumentów – jest to zadanie instytucji UOKIK. Jest to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, do którego można zgłaszać zauważone nieprawidłowości w zakresie niedopełniania obowiązków przez przedsiębiorcę czy bezpieczeństwa produktów. Urząd ten działa prężnie, a kontaktować się z pracownikami można chociażby mailowo – zawiadomienie powinno zawierać informacje na temat sytuacji. Bywa , że taki spór kończy się przed sądem. Jednak przy dobrej woli obu stron większość spraw da się rozwiązać polubownie.

Redakcja monitorowanierynku.pl

Autorzy naszych tekstów to specjaliści, których pasją są tematy biznesu, pracy, ekonomii, rozwoju osobistego, inwestycji i marketingu. Z doświadczeniem oraz głęboką wiedzą w swoich dziedzinach, tworzą wysokiej jakości artykuły, które nie tylko dostarczają wartościowych informacji, ale także inspirują do rozwoju i osiągania sukcesów.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?

Obsługa techniczna nieruchomości – najważniejsze informacje