PracaRozwój Osobisty

Kompetencje twarde i miękkie – czego poszukują pracodawcy?

Kompetencje twarde i miękkie – czego poszukują pracodawcy?

Poszukiwanie ciekawej i dobrze płatnej pracy nie jest prostym zadaniem. Nie wystarczą już kompetencje twarde takie jak ukończone studia, znajomość języków obcych czy obsługi komputera. Teraz pracodawcy coraz częściej zwracają uwagę na osoby, które mogą pochwalić się całą gamą kompetencji miękkich. Czym są kompetencje miękkie i jak je rozwijać?

Kompetencje miękkie – co to jest?

Kompetencje twarde bardzo łatwo zweryfikować. Są to umiejętności, które potwierdza dyplom ukończonej uczelni czy certyfikat kursu. To właśnie te umiejętności pozwalają pracownikowi odnaleźć się na stanowisku pracy i dobrze ją wykonywać.

Prawo jazdy, znajomość języków obcych, znajomość fakturowania, obsługi komputera na wyższym poziomie czy umiejętność zarządzania magazynem to kompetencje twarde, które są niezmiernie ważne. Można je zdobyć na stażach, praktykach czy w innych firmach. To wiedza, która połączona jest z doświadczeniem.

Od dłuższego czasu pracodawcy zaczęli również doceniać kompetencje miękkie, które nie są tak łatwe do weryfikacji. Zdolności interpersonalne, umiejętność zarządzania sobą w czasie, komunikatywność, kreatywność, odporność na stres czy samodzielność to tylko nieliczne cechy, które są poszukiwane przez pracodawców. Ich weryfikacja nie jest taka prosta. Trzeba jednak pamiętać, że w niektórych zawodach są to cechy niezbędne.

Jakie cechy cenią pracodawcy?

Bardzo często przyszli pracownicy zastanawiają się, czy to kompetencje twarde czy miękkie są dla pracodawców ważniejsze. Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od zawodu, w którym poszukuje kandydat pracy.

Każdy pracodawca jednak będzie cenił osoby, które są odpowiedzialne, kreatywne oraz dobrze zorganizowane. Ważna jest również umiejętność pracy w zespole. Warto jednak pamiętać, że to lider zespołu powinien mieć wytrenowane kompetencje miękkie takie jak umiejętność rozdzielania zadań, kontrolowania, ale również motywowania do pracy i zażegnywania konfliktów, które pojawiają się w każdym miejscu pracy.

Ważna jest również umiejętność pracy pod presją czasu. Bardzo często zadanie musi być wykonane nie tylko starannie i w najwyższej jakości, ale również szybko. Często właśnie od krótkiego czasu wykonania zlecenia zależy konkurencyjność firmy. Jest to zadanie trudne. Są jednak osoby, które świetnie się czują pracując pod wpływem adrenaliny. To właśnie one będą sobie radziły najlepiej z takimi zadaniami.

Kompetencje miękkie, które również są bardzo poszukiwane u pracowników to wysoka kultura osobista. Umiejętność rozmowy z klientem tak, by czuł się dobrze bez zbytniego spoufalania się jest trudną sztuką, która wymaga taktu, inteligencji i dobrego smaku.

Warto pamiętać, że kultura osobista wyraża się również w umiejętności dopasowania stroju do sytuacji. Są to wszystko niewielkie elementy, które pomagają stworzyć obraz pracownika, który jest taktowny i obyty. Jest to wizytówka firmy.

Zarówno kompetencje twarde, jak i miękkie są poszukiwane przez pracodawców. Warto pamiętać, by szkolić nie tylko umiejętności zawodowe, ale również kompetencje miękkie, które na pewno pomogą znaleźć świetną pracę.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *